Endnu engang tid til en lille lys tutorial. Billedet er som ved de to sidste lys tutorials fra Creative Playhouse arrangementet på Fyn. Lad mig lige starte med at sige tak til Christian for at levere golfkølle/kugle samt være VAL (Voice activated lightstand).
Highspeed flash er kodeordet når man laver billeder som dette. Læs videre og bliv lidt klogere på teknikken.
Billedet er taget midt på eftermiddagen hvor solen skinner for fuld power, hvilket også tydeligt ses i billedet. Alligevel er der brugt flash og nej ikke en kæmpe studie flash på batteri men faktisk bare et par speedlights.
På diagrammet kan du se at der er brugt 3 speedlights og hvordan de er placeret.
De to flash til højre i billedet er Canon’s 430EX II og flashen til venstre er en Canon 580EX II.
Exif data på billedet er som følger:
Lukketid: 1/4000 sek
Blænde: F2.8
ISO: 100
Jeg har valgt at bruge en hurtig lukketid for at fryse alt bevægelse i billedet. En lukketid på 1/4000 sekund er også med til at sikre at himlen bag Aneta ikke brænder ud. Blænden er på F2.8 for at få så lille en dybdeskarphed som muligt.
Normalt er en flash begrænset til en synkronisering omkring 1/250 sek. Hvis du har en nyere Canon eller Nikon flash er det dog muligt at benytte en funktion der kaldes highspeed sync.
Highspeed sync gør det muligt at synkronisere flashen helt op til 1/8000 sek. Det kræver dog at flashen er monteret på kameraet eller har en ettl/ittl forbindelse. Det kan være via infrarød eller et kompatibelt kabel.
Desværre er stærk sollys og infrarød kommunikation sjældent en god kombination. Kabler er også en træls ting da man bare render og falder i dem.
For at opnå off camera highspeed flash synkronisering bruger jeg PocketWizards Flex TT5 og Mini TT1. De giver mig mulighed for at kører manuel eller ettl highspeed synkronisering via radio signaler.
Til billedet her er der brugt 3 stk Flex TT5 og 1 stk Mini TT1.
I højre side har jeg benyttet to speedlights for at få lys nok. Det er nemlig ikke uden ulempe at benytte highspeed synkronisering. Teknikken virker ved at flash i stedet for et stort lys glimt udsender en række mindre glimt. Det betyder at den mister en hel del kraft.
De tre flash der er brugt her står alle på manuel 1/1, altså fuld power. De er desuden zoomet ind til 105mm for at samle lyset mest muligt. Alt dette er med til at give mig så meget power ud af de små flash som muligt.
Spørgsmål til teknikken er selvfølgelig meget velkommen og har du en kommentar til billedet så smid den endelig, de er meget velkommende.
Fedt billede! Flot brug af highspeed sync, lækre detaljer i himlen og sandet især.
Kan helt klart se at jeg skal have tjekket mine manualer på mine 2 speelites (som det jo staves da det er canons :))
Fedt billede 🙂
– Jens
Hej Theis,
Super lækkert billed..!! Var så lidt.. altid en fornøjelse at give en hånd med til sådanne super resultater..!!
Super super fedt billed.. Er golf kuglen klippet ind bagefter eller har du fanget den også?
Jeg må tilstå at den er klippet ind. Af hensyn til både christian, mit og udstyrets sikkerhed så var det eneste hun kunne ramme sand 🙂
Tak for en inskruktiv forklaring, som skal læses igen – når jeg får købt en Canon Speedlite mere. Har allerede én 580 EXII. Meget flot foto med en perfekt belysning, der ikke er “flad”, hvilket blandt andet ses i den flotte lys/skygge-virkning på hendes knæ.
Hilsen
Thomas
Hej Theis
Super gode tutorials du laver og rigtig fede billeder du tager/laver.
Jeg har lige et spørgsmål mht til disse high-speed billeder:
Hvordan sikre du et perfekt sprødt fokus på modellens øjne når hun er i bevægelse – og særligt i hurtig bevægelse? Det gælder også hvis en model f.eks. hopper eller drejer hovedet hurtigt?
– Laurits
Hej og tak for input 🙂
Fokus er i en sådan sitaution absolut ikke nem. Det jeg har gjort her er at bruge manuel fokus. Når modellen har udført bevægelsen en del gange har jeg en god ide om hvor hendes hoved vil være. Så indstiller jeg fokus der og så skyder jeg selvfølgelig lige et par ekstra skud for at være sikker på at få et der er skarpt.
Alternativt kan man bruge en mindre blænde (højre F tal) men det kræver at flashen arbejder hårdere eller måske ikke kan levere lys nok.
Hello from California,
I currently do not have any speed flash, only my nikon d300s and a few lenses. How do you recommend I get a similar effect to this photo without having 3 flashes? If it is not possible, can I still get the same effect with one speed flash? Also, were each of the three speed flashes remotely connected by radio to your camera? Did they all flash at the same time?
Thanks
You can not get this effect without lights I am afraid. You will need speedlights or more expensive ligts like elinchrom quadra with a S head.
Then you will need something that can trigger these with the high sync speed. Here you are looking at the pocketwizad mini tt1 and flex tt5. The solution I used for this image.
If you are not looking for a shallow dop you can use a powerfull flash and just use the max sync speed of your camera 1/250th sec. Then you will just have to use a small aperture like F16 so lower the ambient light.
All the speedlights fire at the same time yes and they are working hard to give enough light.
Thank you for the quick reply. But for these kinds of effects, you cannot have continuous light right? You need the light to be a speed flash. What I mean is, when you are doing portraits, you usually have a light on always through a softbox or just behind the model. You then may have a speed light fire when you take the picture.
Hi Alex
Your D300 has in-built iTTL commander (uses microflashes to communicate) and you’ll be able to make this type of shot with that one controlling an external flash (Nikon SB400, SB600, SB800, SB900, SB910 and more) – on the left site you could use a reflector (e.g. a white foam board).
Try google Joe McNally (or buy his books) for indepth use of Nikon Speedlights
/Claus
Normally the light in a softbox has no effect on your image at all. Only the flash pop effects your image. The model light is there so you can judge where the light falls and help with autofocus.
I guess you could do a shot like the above with continuous light but it would take a very powerfull source.